2014-04-28

Solen, våren och bina


 Solen skiner, trots att det var moln när jag vaknade  av hamrande byggarbetare. Hade en snurrnatt. Kokade havregrynsgröt klockan ett på morgonen. Sen somnade jag med ullstrumpor på fötterna. 



Fröpåsar som jag har sen förra året och några nyinköpta. I kaffefiltret finns svart vallmo. En underbar gåva av en odlare på kolonilotten.


Ny dag. Satt och läste om en biodlare. Det har tydligen varit ont om bin då ett litet vinglöst kryp av skadevariant från Indien ger dem virus. Hela Europa blev drabbat för några år sedan. Förra årets mätningar gav besked om att en fjärdedel av alla bisamhällen dött. Nu är det på gång igen. Bina finns hos alla fantastiska odlare som gör att vi får bär och frukter. Jag kan även hjälpa till genom att jag väljer växter som dessa samlare kan flyga till.
Det här tycker bina om.
 Blåklint, tussilago, vitsippa, klöver, gråfibbla, citronmeliss, ringblomma, lavendel, libbsticka, kungsmynta, myntor, honungsfacelia, maskros, rallarros, ljung, fetknoppar, gulmåra, blåeld, humlelucern, kärleksört, äpple, körsbär, vinbär, rönn, lind, al, blåbär, hassel, krusbär, havtorn, syren, hallon, isop, samt de flesta kryddväxter som oregano och timjan. 




Timjan, perenn ( flerårig) en av alla de kryddväxter som bin tycker om



Detta är ju min kolonilottsäsong så nu är det fokus på frön och blommor. Jag läser och letar och plockar fram frön från förra säsongen. Hittade en påse med ettåriga blommor som jag aldrig sått tidigare. Önskar blommor i mängder som jag kan sätta i vaser och skålar i sommar.
Älskar färger så det blir färger. 



Atlasblomma, ettårig

Ringblomman, vackra fina ringblomma. Nyttig, ätbar och vacker. När jag var barn och växte upp i Södertälje åkte vi till en gammal farbror som mitt i ett höghusområde hade sin lilla röda stuga där han bodde med stora odlingar av blommor.


Ringblomma


 Mest av allt var det ringblommor av gula och orangea sorter. Någon ljusare, nästan vit fanns också. Han sålde dem. Mammor, barn och hela familjer samlades där till helgen och hade några tior i handen. Det blev av fyrtio kronor en hel del blommor som mamma kunde stoppa i en vas hemma till helgens nystädade lägenhet. 
Jag minns när jag var stor nog att med cykel åka och ensam handla dessa blommor. Han var barsk och fåordig. Vi gick i den leriga jorden och det var en kylig lite fuktig luft när jag försiktigt smög bakom honom. Han tog sin sax och log lite när han valde ut blommor som han klippte och gav till mig. Det var underbart!



Luktärten som kräver en hel del gödsel för att sen rikligen mig belöna! 
Älskar den


Idag tänker jag att jag har, trots uppvuxen i en storstad och betong, fått så mycket av naturen tack vare mina föräldrar som aktivt tog de besluten. Mycket natur och mycket skog. 

Tack Ringblomma för dessa minnen. Tack föräldrar! I år ska jag ha ett hav av ringblommor. Ska se om min son vill träna på kolonilotten och gräva lite åt mig! 

Inga kommentarer: