2014-04-22

Kolonilott den nakna sanningen


Underbaraste kolonilotten! 


mina 50 kvm kolonilott 

Vad det kändes ljuvligt att åka ned till den fina biten mark som jag får fixa med bäst jag vill. I den takt jag vill och hur jag vill. Nästan, en del restriktioner finns det tack och lov! Det är en bit på  50 kvm och tro mig det är mer än nog! 


den nakna sanningen

Jag har bott i hus med väldigt mycket mer tomt och detta är precis vad jag nu kan bemästra. Vill bemästra.
Så, två vackra underbara dagar nu under påsk har jag grävt, planterat om, krattat och jämnat den torra jorden som ligger i stora vända kockor. Bort med torra kvickrotrötter, stenar och annat löst. 

Det var hett! Igår, var det som en sensommardag som aldrig ger ifrån sig minsta lilla vindpust. Som den bara vill hänga sig kvar ända till sena kvällen då solen försvinner bakom träden och svalkan tar vid. Jag var tvungen att fälla upp min färgglada Myrorna inköpta parasoll. Satte mig under den och pustade. 

Min far var här förra hösten och hjälpte mig att gräva upp denna lott som jag skaffat mig samma vår. Planerade denna gräsplätt för att kunna ha en översikt. Pappa grävde upp och vände mer än hälften av det som ej redan var planterat av mig. Vilket inte hann blir så mycket. Min son och jag hade satt lite i odlingslådor. Eller egentligen är det ju pallkragar som jag köpte. Eller fick jag dem?
Tack, säger jag för säkerhets skull.


den fina utsikten när jag promenerar gången ned till sjön

Jag satte bland annat en endaste tomatplanta som jag köpte. En busk, kravodlad sort. Mer minns jag inte. Lådorna fyllde jag med kravjord och det blev totalt åtta (!)säckar i dessa två lådor. 
Det jag minns med ett glädjerus i magen är den mängden tomater som dessa grenar fick som växte sig högre än jag med mina 164 cm äger. De var dock gröna. Sommaren, trots att den var så vacker och varm med regn precis lagom för att jag slapp bära vatten mer än någon enstaka gång, räckte nu inte till för att göra dessa gröna rundingar till röda!

Fick då ett tips. Ta hem dem. VA?! Ja, klipp av grenarna och häng dem inomhus och de mognar där. Lät galet och logiskt. Skrattande bar jag med hjälp av min far dessa långa grenar, som till sist blev tunga under vår promenad hem, för att torkas och mogna. Det blev som en skog i vardagsrummet! Har två bokhyllor byggda av återvunnen teak. De har som stickor som skjuter ut framåt från båda sidor. Där hängde jag dessa gröna lummiga kvistar.

Resultatet? Vi fick sådana mängder tomater att jag gjorde omeletter och hackade tomater i. Jag lagade tomatsås, jag hade ett fat på köksbordet där jag fyllde på med tomater. Vi åt tomater som frukt. En del hamnade i kylen för att inte mogna för fort. Det varade ca en månad denna tomatfrossa sen var de uppätna och nu väntar nästa säsong!
Underbart! 



Varpan, vackra underbara sjö som ger oss vatten och gudomlig utsikt!

Inga kommentarer: