2014-07-31

Sommar på Bojsen Beach

Sommar

Det är varmt i vårt land. 
Jag har ynnesten att bo nära, endast en kort promenad är det till stranden. Jag känner att denna sommar är så fin att jag har betett mig som jag gjorde när jag var tonåring. Låg i solen och läste. Sida efter sida. När det plötsligt slår mig att jag håller på att koka inuti av denna enorma värme vänder jag på steken och tar av mig solglasögonen och ser vimmelkantigt över gräsmattan. Riktar in mig på de korta stegen som ska ta mig till det snart alldeles för varma vattnet i sjön. Från 22 grader när jag började blöta ned mig till hela 26 grader som det nu är. 
Sanden är fin. Hinner dock inte känna av det så mycket för nu är det dags att kliva i och dyka under. 



Jag har sedan jag var barn och vi alltid var på en ö, från tidig vår till sen sommar, varit en riktig frysloppa. Det var i och för sig hav vi badade i men mina försök att vara i vattnet lika länge som min lillasyster gav mig alltid blå läppar och skallrande tänder.

Mina lycka över att kunna ligga i vattnet och guppa i Indien och i Thailand är ren glädje. Som ett barn som aldrig kan sluta le för livet är så underbart. I Indien låg jag i en och en halv timme! Det har aldrig hänt under mina år av badande. 

Badhus?! Aldrig. Det var en pina och jag smet under de obligatoriska simlektionerna till bastun så fort jag kunde. Sen kom lärarna och skickade i oss igen. Badhus är lika med blå läppar och oförsonliga lärare. 



Så denna sommar har jag njutit av vatten och sol. Så fort jag kunnat. Denna sommar är tid för att läka, umgås och hinna ikapp mig själv och mina tankar. Snart är det dags för två veckor av välbehövlig semester. 

Två dagar kvar. 

Tack

Inga kommentarer: