2014-06-30

Silverblomma med turkos- Silver flower with turquoise



Silver blomma, turkos och läder

Silver flower, turquoise and leather

Stenen kommer ursprungligen från Nepal. Köpte ett halsband för ca 13 år sedan på Falu Folkmusik Festival. Den är idag uppdelad i ett antal av de smycken jag genom åren gjort. Detta är nog bland de sista jag gör med turkoserna. Vart annan sten var turkos vart annan lapis lazuli och dessa runda blå stenar är det enda som är kvar av det vackra dyra (!) halsband jag då köpte. 

Det var det året jag och min tonårsdotter satt på en bänk, hon lutandes mot mig och lyssnade på Cecária Évora. Min dotter Miia var som förtrollad. Kvinnan stod på scen barfota med sina vackra kläder och sina guldsmycken. Hon annonserade att hon kommit till världen barfota och hon lämnar den barfota. 
Vi lyssnade, helt betagna av den portugisiska dialekten som hon sjöng på. Så underbart melankolisk och sorglig och vacker var tonerna som kom ur hennes själ. 


Det var en av de där magiska kvällar som både min dotter och jag minns än idag. 

Tack
 barfotakvinnan från Kap Verde öarna

Du kanske även gillar
You may also like

http://creamorminnajohanna.blogspot.se/2014/04/boheme-is-chic.html

Inga kommentarer: