2014-01-17

Jul


Christmas with my parents

Jul, julkänsla och julefrid. Vad står det för egentligen? Tänker på denna jul jag själv tillbringade med mina föräldrar och utan ett av mina barn. 
Julen fick mig att fundera.

Den blir annorlunda. Den blir underbar men utan en länk i kedjan. De människor jag vill ha nära mig under jul är de som jag älskar mest. De som jag önskar ska finnas där för endast min skull. Ren egoism. Det handlar självklart om mig, min egen kärlek som jag vill visa för att jag har behov av det. Är det ok? Självklart. Självklart. 
Men, det är jag som vill allt detta. Objektet, den/ de person, -er som är utsatta för mitt behov av att få visa omsorg och kärlek kanske tänker annorlunda. De har andra prioriteringar. Det är något jag får hantera. De älskar mig inte mindre. De har annat för sig. Som är viktigt för dem. Som de behöver göra för att komma framåt i sitt liv. 
Har jag rätt att kritisera eller döma en sådan handling? Trots att det är under jul. Familjens högtidsstund. JA, jag kan känna, tycka och tänka en massa. Jag kan vara arg och upprörd. Jag kan till och med tjura som ett barn. Jag kan tänka en massa andra egoistiska tankar för att dessa personer valde bort mig. De har inte gjort det de önskade, de valde bort mig
DET är kärnan i de flesta julkonflikter tänker jag. Rädslan över att inte vara älskad. Den enorma kylan av att vara ensam i hjärtat. Att ingen vill vara nära mig denna viktiga dag. Att de som verkligen är nära mig, hos mig och med mig, de ser jag inte för den som är viktigast för mig, den är inte här. Sorg, ren sorg fördunklar sinnet. Fantastiskt hur människan är funtad! Trots att jag har tillbringat tid med familj, släkt och vänner så räcker inte det. Det finns en person som saknas och den personen urholkar allt. Som att julen och all dess känsla av gemenskap är tomt. 

Så, idag har jag lyssnat på en julskiva. Den var vacker. Den var stämningsfull. Julen är min. Den är vacker, fantastisk och jag älskar min familj, min släkt och mina vänner. 
Hoppas vi alla lyckas hålla oss trogna till det vi i hjärtat önskar oss. Då blir allt bra hos alla och envar. Jag lyssnar inåt, gör det som känns rätt för mig. Det betyder inte alltid att det känns rätt för dig. Trots allt är det mitt val och jag ber om att få möjligheten att respektera både mitt val och ditt tyckande av mitt val.  Det är det livet handlar om tänker jag. 
Respekt och i grunden Kärlek.

Inga kommentarer: